Mamulün,pazarlama
açısından önemi fiyat,tutundurma ve dağıtım kararlarını şekillendirmesine
dayanır.Mamul,işletme yöneticileri ile tüketiciler ve potansiyel tüketiciler
arasında köprü fonksiyonu görür.Çünkü tüketici işletmeyi kendisine çıktı olarak
sunulan mal veya hizmet biçiminde algılar,tüketicide oluşturulacak mamul
imajının nasıl olacağı konusunda mamulün çeşitli nitelikleri büyük önem
kazanır.
Mamul
kavramları:
¯ Tüm mamul kavramı:Tüketicinin,mamulün fiziksel varlığı yanında ondan beklenen
tüm faydaları sağlayan çeşitli ekonomik ve psikolojik unsurları göz önünde
tuttuğu türdür.
MAMUL PLANLAMA VE GELİŞTİRME DERS NOTLARI |
Mamullerin
sınıflandırılması:Tüketim malları ve endüstriyel mallar olarak ikili bir ayrım
yapılabilir. Tüketim malları kişi ve ailelerinin kişisel kullanımları için
satın aldıkları mallardır.Tüketim malları;kolayda mallar,beğenmeli(araştırılan)
mallar,özellikli mallar ve aranmayan mallar olarak ayrıma tutulabilir.
Endüstriyel
mallar en sonunda kişi ve ailelerinin kullanımları için sunulacak mal ve
hizmetlerin üretiminde kullanılan araç ve gereçleri,büro malzemelerini,hammadde
ve yarı mamulleri kapsar.Bu ayrımlardaki esas kriter satın alma amacıdır.
Mamul
planlama:Bir işletmenin hangi mamulleri pazarlayacağını belirlemeye yönelik tüm
faaliyetlerini kapsar.
Mamul
geliştirme:Mamul araştırma ve biçimlendirme gibi teknik çalışmalardır.
Yeni
mamul geliştirmenin önemi ve aşamaları
Büyüyüp,gelişmek
ve hatta iktisadi hayatın hızlı rekabet ortamında varlıklarını sürdürebilmek
için işletmeler yenilik yapma gereğini duymaktadırlar.Çünkü rekabet imkanlarını
ve bu yüzden karlılığını yitiren mamullerin yerine yenilerini koyamayan
işletmeler pazardan çekilmek zorunda kalırlar.Bu yüzden eski mamullerin yerine
yenilerinin çıkarılması gerekir.
Aşamaları:Bu
işlemler işletmelerde iki türlü olmaktadır:
¯
İşletme içinde yeni mamul geliştirme çabalarıyla
¯
Bir malın başka işletmelerden patent hakkının alınması veya çeşitli yollardan
malın taklit edilmesiyle.
I.
Yeni mamul fikirlerinin toplanması:İşletme içi ve işletme dışı kaynaklardan
elde edilen fikirler üzerinde düşünülecek ilk veriler olarak bir araya
getirilir.
II.
Ön eleme:Toplanan yeni mamul fikirlerinin işletme amaçlarıyla
ve imkanlarıyla uyuşmayanlar elenir;uyuşanların önem sıraları belirlenir.
III.
Ticari analiz:Ön elemeyi geçen fikirler,maliyet ve satış analizleri yapılarak
değerlendirilir.Çeşitli tahminlerle karlılık durumu belirlenmeye çalışılır.
IV.
Mamulün geliştirilmesi:Yeni mamul soyut fikir düzeyinden çıkarılarak somut hale
dönüştürülür.Artık önceki dönemlerdeki masraflarla kıyaslanamayacak harcamalara
girişilerek mamul önceleri az miktarda ama fiilen üretilmektedir.
V.
Pazar testleri:Deneme niteliğinde yapılan sınırlı üretimin gerçek pazar
koşullarında piyasaya sürülerek denenmesidir.
VI.
Pazara sunuş:Pazar testlerinde başarılı olan mamuller artık daha büyük çapta
üretilerek daha çok ve daha geniş bölgelerde piyasaya sürülür.
Mamulün
hayat seyri:Pazarlama yöneticileri mamullerinde canlı organizmalar gibi bir
hayat seyri bulunduğunu bilmelidir.Bu konudaki bilgiler mamul planlamada
pazarlama kararlarına rehberlik etmek açısından çok önemlidir.
I.
Sunuş(tanıtma) dönemi:Satışlar oldukça düşüktür ve ağır bir tempo ile
ilerlemektedir.Maliyetler yüksek;gelirler de az olup tipik olarak bu dönemde
zarar söz konusudur.Fiyatlar genellikle yüksek tutulur.Bu dönemde mamule talep
yaratılması zorunluluğu olduğundan çok yoğun tutundurma ve reklam çabaları
gerektirir.
II.
Büyüme (gelişme) dönemi:Mamule olan talebin artmaya başladığı ve satış
gelirlerinin hızlı bir artış gösterdiği aşama olup yeni mamulü pazara sunan
öncü firma kara geçerek önemli ölçüde kar sağlar.Karlılık nedeniyle pazara
rakipler girmeye başlar.Bu dönemde üretim arttırılır ve mamul kalitesi
geliştirilir.
III.
Olgunluk dönemi:Satışlar daha da artmakla beraber artış hızı bu dönemde azalır
ve zamanla talep ancak ikame edici talep haline dönüşür.Satışlar ve karlar en
yüksek düzeylerine ulaşıp azalmaya başlar.Pazar pek çok rakip girmiştir,rekabet
sertleşirken yüksek satışlara rağmen artan maliyetler nedeniyle karlarda düşüş
hızlanır.En uzun dönemdir.Bu dönemde yoğun rekabet dolayısıyla reklam önem
kazanır,fiyatlar düşürülür,satışların ve karların en yüksek düzeylerine çıkıp
azalmaya başladıkları dönemdir.
IV.
Gerileme dönemi:Satışlardaki düşme hızlanır.Karlardaki düşüşler daha da
artar,mamul karlılığını tamamen yitirmeye doğru gider.Yeni mamulün yerini eski
mamul alır.Tutucu ve az sayıdaki müşteriler mamulü satın almaya devam eder.Bu
dönemde azalan satışlara paralel olarak üretim azaltılır,zayıf pazar bölümleri
terk edilir ve belirli pazar bölümlerine en sadık müşterilere yönelinir.Reklam
ve diğer bir takım harcamalarda azaltılır.
Marka
ve ambalaj:Marka;Üretici ve satıcı firmaların malını tanıtan onu başkalarının
mallarından ayırmaya yarayan isim,terim,sembol,şekil veya bunların bileşimidir.
Marka
tescil edildiğinde yasallaşır ve sahibine yasal koruma hakkı
sağlar.Marka,tutundurmada yardımcı olur ve talep yaratmada etkilidir,tüketicide
firmaya bağlılık yaratır,fiyat istikrarına yardımcı olur.
Markada
olması gereken özellikler:
¯
Kısa ve basit olma
¯
Söylenmesi kolay ve kulağa hoş gelen
¯
Kolayca tanınan
¯
Ambalaj ve etiketlemeye uygun
¯
Dikkat çekici
¯
Reklam araçlarında kullanmaya uygun olma
Ambalajın
fonksiyonları:
¯
Mamulü koruması
¯
Taşımada kolaylık sağlaması
¯
Malı farklılaştırması
¯
Tutundurmaya yardımcı olması
FİYATLANDIRMA
Pazara
dayalı ekonomilerde fiyat arz ile talebi karşılaştırır,alıcı ile satıcının
üzerinde anlaşması ile değişimi sağlar.Fiyatlandırma,pazarlama yöneticisinin en
başta gelen görevlerinden biridir;çünkü fiyatlar işletmenin en önemli cari
gelir kaynağıdır.Fiyatlandırma zor bir iştir ve kararları alan yöneticinin
maliyet,talep,tüketici geliri,iş koşulları,rakip firmaların tepkileri vb.
konuları değerlendirmesi gerekir.
İktisat
teorisine göre tüketicilerin ödeyecekleri fiyatı arz ve talep koşulları
belirler,ama uygulamada fiyatlar bu koşulları da göz önünde tutan işletme
yöneticisi tarafından belirlenir.Bu yüzden tüketicinin mal için ödediği fiyat
genellikle saptanmış fiyattır.
İktisat
teorisinde işletme yöneticisinin fiyat koyarken tek önemli çıkar grubu olarak
tüketiciyi göz önünde tuttuğu şeklinde basitleştirici bir varsayım
mevcuttur.Gerçekte,çeşitli çıkar grupları fiyat ve fiyatın belirlenmesi ile
yakından ilgilidir.Yöneticinin fiyat kararlarını etkileyen başlıca çıkar
grupları; aracı kuruluşlar,rakipler,üretim faktörleri sahipleri,hükümet ve
işletmenin diğer bölümlerinin yöneticileridir.
Fiyatlandırmada
göz önünde tutulması gereken faktörler:
I.
Mamulün üretim veya alım maliyeti
II.
Mamule olan talep
III.
Endüstrideki rekabet durumu
Fiyatlandırma
usulleri:
Maliyete
yönelik fiyatlandırma
I.
Maliyet artı usulü:Birim maliyete belirli bir kar yüzdesi eklenerek satış
fiyatı belirlenir.İki çeşidi vardır:
¯
Değişken maliyet esası:Birim değişken maliyeti bulup bunun üzerine birim kar
payı eklenir.Ancak bu kar yüzdesinin hiç hesaba katılmayan sabit maliyetlerden
bir birimine düşmesi muhtemel miktarı da karşılayıp net bir kar payı bırakacak
şekilde yüksek tutulması yoluna gidilir.
¯
Tam maliyet esası:Toplam sabit maliyet, maliyet muhasebesi usulleri
çerçevesinde belirli bir standarda göre dağıtılarak bit birime düşen sabit
maliyet payı bulunur.Birim sabit maliyet ile birim değişken maliyet toplamı
olarak elde edilen birim maliyetin üzerine belirli bir kar yüzdesi eklenir.
II.
Hedef fiyatlandırma:Belirli toplam masrafların karşılığı olarak elde edilmek
istenen kar yine toplam olarak temel alınır.Önceden tahmin edilen belirli bir
satış hacminde toplam maliyetlerin üzerinde ulaşılmak istenen sabit bir kar
hedefini gerçekleştirecek fiyat belirlenmeye çalışılır.
Bu
usulde pazarlama yöneticisi önce gelecek yıl belirli bir maldan üretip
satabileceği miktarı tahmin eder,ikinci olarak bu miktarın üretilmesi yolunda
katlanılacak toplam maliyetleri tahmin eder.Sonra da bu miktar yatırıma
karşılık toplam olarak ne kadar kar etmeyi hedeflediğini belirler.Bu ikisinin
toplamı ulaşılması istenen toplam satış gelirleri olacağı için hedef karı
verecek satış gelirlerini üretilecek miktara bölme yoluyla birim fiyatı elde
eder.
Bu
fiyatlandırma usulünün en büyük sakıncası işletmenin satabileceği mamul
miktarının fiyatın belirlenmesinden önce tahmin edilmesi gereğidir.Oysa talep
fiyata bağlı olarak az ya da çok olur.
Talebe
yönelik fiyatlandırma:Talebin yoğunluğu temel alınarak fiyat; talep fazla ise
yüksek,talep az ise düşük olarak belirlenir.Bu metodun temeli tüketiciye
sunulan malın pazardaki değerini alıcıların ona ne değer biçtiğini isabetli bir
şekilde tahmin etmeye dayanır.
Rekabete
yönelik fiyatlandırma:Temelde,firmanın fiyatlarını geniş ölçüde rakiplere ve
onların fiyatlarına bakarak belirlemesi halidir.Rakip fiyatların ortalaması
veya aradaki fark fazla olmamak kaydıyla rekabet fiyatından biraz yüksek veya
düşük bir fiyat saptanabilir.Rekabete dayalı fiyatlandırmanın en belirgin
özelliği firmanın fiyat ile maliyet veya talep arasında değişmeyen bir ilişkiyi
sürdürmeye çalışmamasıdır.İki şekli vardır:
¯
Cari fiyatı esas alma:Mamulün fiyatı o endüstri dalındaki ortalama fiyat
düzeyinde tutulmaya çalışılır.Piyasa fiyatına göre fiyatlandırma en fazla homojen
mamullerle ilgili piyasalarda özellikle çok alıcı ve satıcının olduğu tam
rekabete yakın güçlü bir rekabet ortamında görülür.
¯
Kapalı zarf usulü:Çeşitli mal veya hizmetleri sunan firmalar,rakiplerin fiyat
tekliflerini tahmin etmeye ve öğrenmeye çalışarak onlardan biraz daha düşük
fiyat önerme yoluyla ihaleyi kazanma yarışına girerler.
Psikolojik
fiyatlandırma:
¯
Küsuratlı fiyatlandırma:Mamulün esas fiyatı daha önce açıklanan usullerden
biriyle belirlendikten sonra bu fiyatı almayıp onun hemen altındaki küsurlu
rakamın benimsenmesidir.
¯
Sabit fiyatla fiyatlandırma:Tek bir fiyat uygulanması ve bu fiyatın uzunca bir
zaman değiştirilmemesidir.Böylece uzunca bir zaman sabit tutulan fiyatın
tüketici üzerinde güven duygusu yaratması sağlanır.
¯
Prestij fiyatlandırma:Yüksek fiyatlı mal kalitelidir düşüncesinden yararlanmak
amacıyla fiyatın kalite imajı yaratacak şekilde yüksek tutulmasıdır.
¯
Miktar indirimi yoluyla:Mamulün fiyatını arttırma yerine miktar indirimi
yoluyla bir çeşit gizli zam yapma yoluna gidilir.Bazen fiyat sabit tutulup
miktar biraz azaltılır ya da ikisi de arttırılarak fiyatta daha fazla bir artış
yapılır.
TUTUNDURMA
Satış
artırıcı çabalar bütünüdür.Tutundurmanın inandırıcı,ikna edici,haberleşme veya
iletişim olma yönü onu diğer pazarlama faaliyetlerinden ayıran en büyük
özelliğidir.Bu bakımdan etkili tutundurma etkili bir iletişim demektir.
Tutundurma
araçları:
I.
Kişisel satış:Satış yapmak amacıyla satışçının bir veya daha fazla potansiyel
alıcı ile yüzyüze görüşmesidir.Kişisel satış en eski tutundurma
çeşididir.Tüketici ile direkt ilişki kurmaya dayanması nedeniyle en etkili
iletişim yoludur.
Kişisel
satışın başlıca özellikleri:
¯
Kişisel karşılaşma
¯
Dostluk ilişkileri geliştirme
¯
Dinleme ve karşılık verme zorunluluğu
¯
Birinci elden bilgi toplama
Kişisel
satışta satışçı uygulamada oldukça geniş bir esnekliğe sahiptir.Mal veya
hizmeti sunuşunu tüketicinin ihtiyaç ve isteklerine yüzyüze görüşmesi
sırasındaki tutum ve davranışlarına göre ayarlayabilir.
Kişisel
satışın en sakıncalı ve sınırlayıcı yanı;yüksek maliyetli oluşudur.
Kişisel
satışın başarılı olabilmesi için satışçının hitap ettiği tüketicileri,mamulün
özelliklerini,rakiplerin durumunu ve genel pazar koşullarını iyi bilmesi
gerekir.
II.
Reklam:Mallar veya hizmetler veya fikirlerin geniş kitlelere duyurulması ve
benimsetilmesi amacıyla bir ücret karşılığında kişisel olmayan bir biçimde
sunulmasıdır.
Mal
ve hizmetlerin satışlarını ve karlılığını arttırma nihai amacı doğrultusunda
reklam çeşitli amaçlarla yapılır:
¯
Yeni mamulü pazara sunmak veya yeni pazar bölümlerine girmek
¯
Dar bir zümrenin kullandığı malı geniş kitlelerin kullanmasını sağlamak
¯
Firma imajı ve markaya bağlılık yaratmak
¯
Firmayı ve malın özelliklerini anlatarak satışçılara yardımcı olmak
¯
Satışçıların ulaşamadığı kimselere ulaşmak
Reklam
mesajlarının ulaştırılacağı haberleşme kanalları
¯
Radyo ve tv gibi göze ve kulağa hitap eden araçlar
¯
Gazete ve dergi gibi yazılı basın araçları
¯
Posta reklam araçları
¯
Açık hava reklam araçları(afiş,pano)
Reklam
aracının seçiminde temel olarak hitap edilecek pazar veya hedef tüketiciden
hareket etmek gerekir.Ancak aracın seçiminde öncelikli olarak şu faktörler göz
önünde tutulur;
¯
Reklamla ulaşılmak istenen spesifik amaç
¯
Bu işe ayrılacak bütçe
¯
Hedef tüketicilerin özellikleri
¯
Bu özellikler çerçevesinde çeşitli reklam araçlarının istenilen hedeflere
ulaşabilme kabiliyeti
III.
Tanıtma,satış geliştirme ve doğrudan pazarlama:
Tanıtma:Karşılığında
genellikle bir ücret ödemeden radyo,tv ve benzeri basın-yayın araçlarında
işletme,yöneticiler veya mallar ya da hizmetler hakkında yayınlanan ticari
haber,röportaj,resim vb şekillerdeki tanıtıcı araçlardır.
Satış
geliştirme:Reklam,kişisel satış,tanıtma ve doğrudan pazarlama dışında kalan
sürekli olarak yürütülmeyen sergiler,teşhirler vb devamlılığı olmayan diğer
satış çabalarıdır.
Doğrudan
pazarlama:Özenle hedef olarak seçilmiş bireysel tüketicilerle hemen cevap almak
üzere düzenlenmiş doğrudan iletişimdir.
DAĞITIM
Üretilen mamullerin tüketicilere doğru hareketiyle ilgili tüm çabaları kapsar
ve bu nedenle üretimle tüketim arasındaki bağlantıyı gerçekleştirir.
Dağıtım
kanalları ve kanal seçimi:
Aracı,üretici
ile nihai tüketici veya malları kendi üretiminde kullanan endüstriyel kullanıcı
arasında yer alan bağımsız bir kuruluş olup malın mülkiyetinin devrini
sağlar.Aracılar,hukukumuzda malın mülkiyetini üzerine alıp almamalarına göre
iki gruba ayrılırlar:
¯
Tüccar aracılar:Satılmasına yardımcı olduğu malın mülkiyetini üzerine alan
aracılar olup,tipik örnekleri toptancılar ve perakendecilerdir.Aldıkları
malları stok yaparlar.
¯
Yardımcı aracılar(tüccar yardımcıları):Mülkiyeti devretmeksizin onun
transferine yardımcı olan acenteler,tellallar ve komisyonculardır.Malları stok
yapmazlar,onun yerine sadece alıcılar ile satıcıları bir araya getirip bu
hizmet karşılığında satış üzerinden belli bir komisyon alırlar.
Dağıtım
kanalı:Bir malın üreticiden tüketiciye hareketinde izlediği yoldur.Dağıtım
kanalı kararlarının iki yönü bunları en önemli pazarlama kararları arasında yer
almasına yol açar:
¯
İşletmenin mamulleri için seçilen kanallar diğer bütün pazarlama kararlarını
etkiler.
¯
Bu kararlar,işletmenin diğer işletmelere karşı uzun vadeli taahhüt ve
bağlantılar içine girmesine yol açar.
Dağıtım
türleri:
I.
Direkt dağıtım:Üretici işletmenin kendi satış örgütüyle doğrudan doğruya
tüketiciye malının satışını yapması halidir.Direkt dağıtım uygulaması;üretim ve
tüketim bölgeleri arasındaki uzaklığın az olması,üretim ve tüketim temposunun
aynı veya benzer olması,tüketici sayısının az veya belirli merkezlerde toplanmış
olması,bir kerelik satın alma hacmi veya birim fiyatın yüksek olması gibi
durumlarda görülür.
II.
Endirekt dağıtım:Üretici ile tüketici arasındaki alım-satım ilişkisini hukuki
ve iktisadi bağımsızlığı olan toptancı,yarı toptancı,satış temsilcisi,komisyoncu
ve perakendeci gibi aracı kuruluşların gerçekleştirmesi halidir.Üretici
işletmelerin dağıtım kanalı sistemi kuracak güçlerinin olmaması,aracı
işletmelerin temel pazarlama görev ve fonksiyonları açısından deneyimli,üstün
ve etkin olmaları,aracı kullanmanın işlem sayısında tasarruf sağlaması
nedeniyle bu dağıtım türü kullanılır.
Dağıtımın
ne ölçüde yoğun olacağı ile ilgili olarak belli başlı üç politika vardır:
¯
Yaygın veya yoğun dağıtım:Malın alıcısının olduğu her yerde satışa sunulmasına dayanır.Özellikle
kolayda mallar ve tüketim malları için kullanılır.
¯
Seçimli veya selektif dağıtım:Belirli bir bölge sınırlı sayıda toptancı veya
perakendeci veya sadece perakendeci kullanma politikasıdır.
¯
Özel dağıtım:Belirli bir pazarda sadece tek toptancı veya perakendeci
vasıtasıyla mamulün dağıtılması politikasıdır.
Fiziksel
dağıtım:Mamullerin üretim aşamasından geçtikten sonra tüketiciye teslimine
kadar yapılan işlemler olarak tanımlanır ve bazı hallerde hammaddelerin üretim
kaynaklarından fabrikaya,üretim alanına gelişiyle ilgili işlemleri de kapsar.
Fiziki
dağıtımın fonksiyonlarından birisi ve belki de en önemlisi olan taşıma,malların
üretim noktalarından tüketim noktalarına ihtiyaç duyulan miktarda,zamanında ve
uygun maliyetle hareket ettirmektir.Depolama ve depo yerlerinin seçimi de
fiziksel dağıtımın önemli fonksiyonlarından birisidir.
Hiç yorum yok: