Pazar teriminin çeşitli anlamları vardır:
- Alıcı ile satıcının karşılaştığı yer
- Fiyatı belirleyen koşullar dizisi
- Bir mal veya hizmete olan talep
Bir
malın pazarı;
- karşılanacak ihtiyaçları,
- satın alma gücü ve
Mallar
tüketicilerin satın alma amaçlarına göre tüketim malları ve endüstriyel mallar
şeklinde iki ana gruba ayrılırken pazarlarda tüketicilerin satın alma
amaçlarına göre sınıflandırılırlar.
Nihai
tüketiciler:Kişisel ve ailevi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla mal veya hizmet
talep eden ve satın alan kişilerdir.
Endüstriyel
alıcılar:Kişisel ve ailevi ihtiyaçları dışındaki amaçlarla mal veya hizmet
talep eden ve satın alan kişilerdir.
Pazar
çeşitleri
I.
Tüketici pazarları:Nihai tüketicilerden oluşan pazarlar kastedilmektedir.
II.
Endüstriyel pazarlar:Her türlü malı kendi üretimlerine katmak veya satmak için
alanlar başta olmak üzere KİT’leri,diğer devlet kuruluşlarını kapsar.
III.
Uluslar arası pazarlar:Hem ülke içindeki hem de birbirlerinden çok farklı
özellikler gösteren
her
ülke de özellikleri farklılaşan pazarlardır.
***Pazarlar
bu şekilde ayrılarak bu pazarları oluşturan tüketici gruplarının satın alma
sebepleri ve güdüleri araştırılıp buralara yoğunlaşılır.
Tüketici
pazarlarının bazı özellikleri:
¯
Temel özelliği satın alma nedeninin kişisel kullanım istek ve amacına
dayanmasıdır.
¯
Demografik özellikleri:Pazar tanımında belirtilen karşılanacak ihtiyaçları olan
kişilerin nüfus özellikleriyle
¯
Ekonomik özellikler:satın alma gücü ile
¯
Davranışsal özellikler:satın alma isteği ile ilgilidir.
Endüstriyel
pazarların bazı özellikleri:
¯
Dört grupta toplanabilir:Üretici işletme pazarları,satıcı işletme
pazarları,hükümet pazarları,kurumsal(kar amacı gütmeyen pazarlar)
¯
Daha çok bölgesel alımlar görülür
¯
Alıcı sayısı azdı
¯
Siparişlerin miktarı büyüktür
¯
Satış masrafları azdır
¯
Satın alma işlemi uzun sürer
¯
Satış çabalarında kişisel satış,reklamdan daha önemlidir.
Endüstriyel
mal talebinin özellikleri:
¯
Türetilmiş taleptir.(Bağımlı talep söz konusudur)
¯
Tüketim malları talebine göre daha inelastiktir.
¯
Talep nisbi olarak daha fazla dalgalanır
¯
Pazarın bilgi düzeyi yüksektir.
Uluslar
arası pazarların özellikleri:
¯
Rekabet çok şiddetlidir.
¯
Arz kaynakları çok çeşitli, fiyat genellikle düşüktür.
¯
Kalite,çeşit,standartlaştırma ambalajlama ve servis önemlidir.
¯
Ülke özellikleri değişkenlik gösterir.
Uluslar
arası pazarlar riski fazla,girilmesi zor ve girdikten sonra da içinde kalınması
zor pazarladır;ancak rekabet edilebildiği taktirde iç pazarla
karşılaştırılamayacak ölçüde büyük satış ve kar potansiyeli taşırlar.Bir
taraftan iç pazarların doyması ve sık sık ortaya çıkan ekonomik durgunluğun
itici gücü;diğer taraftan dış pazarların belirtilen kar potansiyelinin
yarattığı çekici gücü tüm dünyada işletmeler daha fazla uluslar arasılaşmaya
itmektedir.
PAZAR
BÖLÜMLENDİRME VE HEDEF PAZAR SEÇİMİ
Strateji,amaca ulaşmayı sağlayan yol,hareket tarzıdır.Pazarlama planlamasında
en uygun hareket tarzlarını belirleme anlamında pazarlama stratejisinin iki
temel unsuru vardır:
I.
Hedef pazarın seçimi veya belirlenmesi:Hangi tüketici veya alıcı gruplarının
hedef alınacağının belirlenmesi
II.
Pazarlama karmasının oluşturulması veya geliştirilmesi:Bu gruplara en etkili
olarak nasıl ulaşılacağının programlanmasıdır.İkinci husus,ne tür
mallarla,hangi fiyatlarla,hangi tutundurma araç ve metotları ve nasıl bir
dağıtımla hedef pazarlara ulaşılacağının belirlenmesidir.
Hedef
pazarın seçimi veya belirlenmesi:
¯
Pazar bölümlendirme:Pazarların çok büyük olduğu ve sınırlı kaynaklarla belirli
tip tüketici gruplarına yönelik olarak daha etkin ve verimli çalışılabileceği
gerçeği her pazarı bir takım kriterlere göre bölümlere ayırma gereğini ortaya
çıkarmıştır.
Pazar
bölümlendirme,bir pazarın nispeten benzer özellikleri taşıyan alıcı gruplarına
göre kısımlara ayrılması,diğer bir deyişle heterojen bir pazarın homojen
bölümlere ayrılması işlemidir.Pazar bölümlendirme ile pazarı oluşturan
tüketicilerin ihtiyaç ve istekleri,satın alma davranışları birbirine benzeye
gruplar belirlenmeye çalışılır.
Pazar
bölümlendirme ve bu bölümler arasından en uygun görülen belirli bölümlerin
hedef pazarlar olarak seçilmesi rasyonelliğin,sınırlı kaynakları en etkin ve
verimli bir biçimde kullanma isteğinin doğal sonucudur.
Pazar
bölümlendirmenin faydaları:
I.
Tutundurma çalışmaları en karlı olacağı bölümlerde yoğunlaştırılır.
II.
Belirli bölüm taleplerine uygun mal veya hizmet üretilir
III.
Pazardaki değişmeler daha iyi izlenir
IV.
Sınırlı kaynaklar daha karlı bölümlere yönelik olarak kullanılır.
Pazar
bölümlendirmenin en büyük sakıncası artan maliyetlerdir.Tek tip mal üretip bunu
tüm pazara sunmak,özellikle standardizasyondan ve büyük ölçekli üretimden
kaynaklanan tasarruflar sağlar.Pazar bölümlendirme ile bunlardan
vazgeçilmekte,genellikle birkaç veya birçok bölüm hedef pazar seçildiğinden
aynı malın farklı kalite,cins ve çeşitleri ile hizmet verilmektedir.
Mevcut
bir pazarın belirli ayırıcı özellikleri göz önünde tutularak bölümlendirme
yapılır.Burada önemli olan bir nokta mamul özelliklerinden değil,tüketici
özelliklerinden hareket edilerek bunların kriter olarak
alınmasıdır.Bölümlendirme çeşitleri:
I.
Coğrafi faktörlere göre bölümlendirme
II.
Demografik bölümlendirme
III.
Psikografik bölümlendirme
IV.
Mamule ilişkin bölümlendirme
Endüstriyel
pazarlarda ise demografik ve psikografik bölümlendirme söz konusu
olmaz.Alıcılar bölge temeline,örgüt tipine,müşteri büyüklüğüne ve mamulü
kullanım durumuna göre bölümlere ayrılabilir.
Bölümlendirmenin
başarılı olmasının şartları:
I.
Pazar ölçülebilir kriterlere göre bölümlendirilmeli
II.
İşletmenin imkanlarıyla erişilebilir olmalı
III.
Her bölüm kar sağlayacak büyüklükte olmalıdır.
¯
Hedef pazar seçimi:Pazar bölümlendirmesinden sonra en karlı,en çekici görünen
bir veya birkaç bölümünün üretilecek mamullerle hizmet sunmak üzere
belirlenmesi işlemidir.Başlıca üç stratejisi vardır:
I.
Tüm pazar stratejisi:Pazarın bölümlere ayrılmadığı,tek mamul ve tek pazarlama
karması ile tüm pazara hizmet verildiği türdür.”Farklılaştırılmamış pazarlama
stratejisi” de denilir.
II.
Yoğunlaştırılmış pazar stratejisi:Pazarın bölümlere ayrılması ve en karlı
görünen tek bölüme,tek pazarlama karması ile hizmet sunulduğu türdür.
III.
Farklılaştırılmış pazarlama stratejisi:İki,üç veya daha çok bölüme ama her
bölüme farklı pazarlama karmalarıyla hitap etme stratejisidir.
¯
Pazarlama karmasının oluşturulması:
I.
Mamul:Pazara sunulacak mal,hizmet veya fikirlerin tasarımını ifade eder.Pazara
sunulacak mamullerin kalite,cins,büyüklük,ambalaj,marka adı,ek
hizmetleri,garantisi vb. gibi çok çeşitli yönleri hedef pazara uygun olarak
planlanmalıdır.
II.
Fiyatlandırma:Yönetim açısından mallara fiyat konulması ve ödeme
şartları,krediler vb hususları ifade eder.
III.
Tutundurma:Kişisel satış,reklam,tanıtma,satış geliştirme ve doğrudan
pazarlamadan oluşan satış arttırma çabalarını gösterir.
IV.
Dağıtım:Hangi dağıtım kanalları ile ne şekilde malların
tüketicilerin istediği yerde ve zamanda alıma hazır hale getirileceğini ifade
eder.
Hiç yorum yok: