Pazarlamanın
ülke sınırları dışında da yapılmasıdır diğer bir ifadeyle iki veya daha çok
ülke de pazarlamanın uygulanmasıdır.Birden çok ülke pazarına yönelme önemli
ölçüde karmaşıklık ve zorluk yaratır.Dış pazarlarda belirsizlik ve risk çok
daha fazladır;gümrük vergileri,kotalar ve çeşitli engeller vardır.
¯
İç pazarların itici gücü(pazarların doyması,ekonomik durgunluk vb)
¯
Dış pazarların çekici gücü(büyük satış ve kar sağlama potansiyeli)
Uluslar
arası pazarlamayı etkileyen çevresel faktörler:
I.
Kültürel ve sosyal çevre
II.
Ekonomik ve demografik çevre
III.
Politik ve hukuki çevre
Uluslar
arası pazarlara giriş şekilleri:
I.
İhracat:Dış pazarlara girmenin en basit ve en çok kullanılan
şeklidir.İhracat,işletmenin üretiminin bir kısmının yurt dışına gönderilmesi ve
orada satılmasıdır.Üretici işletme bazen mamulünü hiç değiştirmeden bazen de
gideceği yere göre değişiklikler yaparak gönderir.En az riskle dışa açılma
yoludur.
II.
Lisans verme:Başka bir ülkedeki işletmeye lisans anlaşması ile bir konuda
faaliyet izni verilir.İşletme,yabancı ülke işletmesine;bir üretim sürecini,bir
markayı,patenti,ticari sırrı veya herhangi bir şeyi bedel karşılığı
satar.Lisans vermenin özel ve çok kullanılan bir şekli de franchising haklarını
vermedir.
III.
Ortak mülkiyet girişimi(joint venture):Çeşitli avantajları nedeniyle bir yerli
yatırımcı,yabancı ülkede yerel yatırımcılarla ortak olarak iş yapar.Bu
mülkiyeti ve denetimi paylaşarak ortak iş kurma şeklidir.
IV.
Direkt yatırım:En riskli ama en karlı olabilecek pazara giriş şekli olup dış
pazarda montaj veya üretim tesisleri kurmak üzere yatırım yapma yoludur.Gidilen
ülkenin ucuz işgücü,hammadde gibi kaynaklarından yararlanılması yanında
yatırımlar üzerinde tam denetim sağlanır,ancak kar transferinin
sınırlandırılması,devalüasyon gibi durumlar nedeniyle en riskli seçenektir.
Uluslar
arası pazarlar için pazarlama karması:İki ana strateji vardır:
I.
Standart pazarlama karması stratejisi:İşletme hangi yabancı pazar girerse
girsin aynı pazarlama karmasını kullanır.Bu yöntemin en önemli avantajı büyük
ölçekli üretimden dolayı birim maliyetlerin düşürülmesidir.
II.
Farklılaştırılmış pazarlama karması stratejisi:İşletme pazarlama karması
unsurlarının her hedef pazar için ayrı ayrı adaptasyona tabi tutar.Bu taktirde
işletme için daha çok satış ve kar sağlama imkanı vardır.Ancak bu ana strateji
daha büyük üretim ve pazarlama maliyetlerini gerektirir.
Hiç yorum yok: