Hız Kuralları
Aksi bir işaret olmadığı sürece trafik yönetmeliğinde belirlenen hız sınırları geçerli hız sınırlarıdır. Trafik yönetmeliğine göre bir yerleşim yerinde azami(en fazla) hız 50, iki yönlü yollarda azami hız 90, iki yönlü yollarda azami 110 ve otobanlarda 120 km/saat dir.
Hız sınırları:
Otomobil: Yerleşim yerinde 50km/saat, Şehir dışı çift yönlü karayolunda 90km/saat, şehir dışında bölünmüş yollarda 110km/saat, otoyollarda 120km/saat olarak belirlenmiştir.
Minibüs ve Otobüs: Yerleşim yerinde 50km/saat, Şehir dışı çift yönlü karayolunda 80km/saat,şehir dışında bölünmüş yollarda 90km/saat, otoyollarda 100km/saat olarak belirlenmiştir.
Kamoyonet:Yerleşim yerinde 50km/saat, Şehir dışı çift yönlü karayolunda 80km/saat, şehir dışında bölünmüş yollarda 85km/saat, otoyollarda 95km/saat olarak belirlenmiştir.
Panelvan:Yerleşim yerinde 50km/saat, Şehir dışı çift yönlü karayolunda 85km/saat, şehir dışında bölünmüş yollarda 100km/saat, otoyollarda 110km/saat olarak belirlenmiştir.
Kamyon ve Çekici: Yerleşim yerinde 50km/saat, Şehir dışı çift yönlü karayolunda 80km/saat, şehir dışında bölünmüş yollarda 85km/saat, otoyollarda 90km/saat olarak belirlenmiştir
Motorsiklet(L3): Yerleşim yerinde 50km/saat, Şehir dışı çift yönlü karayolunda 80km/saat, şehir dışında bölünmüş yollarda 90km/saat, otoyollarda 100km/saat olarak belirlenmiştir
Tehlikeli madde ve Özel iznli yük taşıyan araçlar: Yerleşim yerinde 30km/saat, Şehir dışı çift yönlü karayolunda 50km/saat, şehir dışında bölünmüş yollarda 45km/saat, otoyollarda 60km/saat olarak belirlenmiştir.
İş makinaları:Yerleşim yerinde 20km/saat, Şehir dışı çift yönlü karayolunda 20km/saat, şehir dışında bölünmüş yollarda 20km/saat, otoyollarda Yol yapım için özel iznli değil ise giremez.
Açıklama
-Servis freni bozuk araçları çeken çekiciler en fazla 15 km hız yapabilirler.
-Lastik tekerlekli römorklar dışında tüm araçlar romörk taktığında hızını 10 km/saat düşürmek zorundadır.
-Tehlikeli madde taşıyan araçlar yükünü boşaltığında kendi sınıfındaki araçların hız kurallarına uymalıdır.
-İçisleri ve ulaştırma bakanlığı görüşü alınarak hız sınırı çift yönlü ve bölünmüş yollarda en fazla 20 km/saat artırılabilir.
-Zorunlu hallerde karayolundaki asgari(endüşük) hız 15km/saat, otoyollarda ise 40 km/saat dir.
-Zorunlu hallerde karayolundaki asgari(endüşük) hız 15km/saat, otoyollarda ise 40 km/saat dir.
Hız Sınırlarına Uyma Mecburiyeti: Trafikçe belirlenen azami hız sınırını %10 ile %30(dahil olmak üzere) Arasında hız sınırı aşan sürücüler para cezası ile cezalandırılır.
Azami hız sınırını %30 dan fazla olmak üzere bir yıl içerisinde 5 defa tekrarı durumunda 1 yıl süre ile ehliyetine el konur ve süre sonunda psikolojik, psikoteknik değerlendirmeler yapılır ve ehliyetin iadesinin yapılıp yapılmayacağına karar verilir.
Azami hız sınırını %30 dan fazla olmak üzere bir yıl içerisinde 5 defa tekrarı durumunda 1 yıl süre ile ehliyetine el konur ve süre sonunda psikolojik, psikoteknik değerlendirmeler yapılır ve ehliyetin iadesinin yapılıp yapılmayacağına karar verilir.
Aynı cins bir aracın başka bir aracı sollaması sırasında hız sınırını aşmasında herhangi bir cezai işlem yapılamaz.
Hız sınırı tespitine yönelik cihazların imal ve ithalı 6-8ay araçlarda bulundurulması ise 4-6ay hafif hapis cezası ile cezalandırılır.
Hız sınırı tespitine yönelik cihazların imal ve ithalı 6-8ay araçlarda bulundurulması ise 4-6ay hafif hapis cezası ile cezalandırılır.
Araçlar İçin Fren Mesafesi: Her sürücü her an tehlikeye hazırlıklı olmak zorundadır. Alkol, uyuşturucu uykusuzluk yada yorgunluk gibi sürücünün algısının azaltılmadığı durumlarda tehlikenin farkedilmesi ve frene basılması arasında geçen süre ortalama 0,75 saniyedir. Bu süreye İntikal süresi denir. Frene basılıp tekerin kilitlendikten sonra arcın aldığı mesafeye ise fren mesafesi denir.
Bir aracın diğer araç arasındaki takip mesafesi hızının yarısı yada 2 sanıyede aldığı yol kadar.
-Konvoy halinde geçen araçlar da takip mesafesi asla hızından büyük olamaz.
-Tehlikeli madde taşıyan araçların hızı ne olur ise olsun şehir içindeki takip mesafesi 50 metrenin altında olamaz.
Takip Mesafesinin Kontrolü(88-89 kuralı): Bir araç takip ettiği aracın önünde bir yer belirler. Araç o noktaya geldiği anda 88- 89 sayılarını birer saniye ara ile söyler; Eğer sürücüsü bulduğumuz araç bu süreyi tamamladığımızda o noktayı geçmiş ise takip mesafesi güvensiz , geçmemiş ise takip mesafesi güvenlidir.
Hiç yorum yok: