MALİYE DERS NOTLARI |
FİZYOKRATLAR: Fizyokratik iktisadi düşünce sahipleri liberal kapitalizm öncüleri
sayılmaktadır. Bu düşünce akımın kurucusu fransız bilim adamı Dr Quesney’(iktisadi tablo adlı çalışması
vardır) dir. Üretimin gerçek kaynağı topraktır. Devletin müdahalesine karşıdırlar. Sadece iç ve dış güvenliğin
sağlanması ve alt yapı hizmetlerinin yerine getirilmesini ve ekonomiye
karışmamasını istemişlerdir, vergi
sadece tarımdan alınmalıdır.
KLASİK DÜŞÜNCE : İktisadi
hayatta doğal bir düzen vardır. Ekonomik dengelerin kendiliğinden ve otomotik
olarak oluştuğu, bu tabii düzenin
bozulmaması için, devletin mümkün olduğunca ekonomiye müdahalede bulunmaması
gerekir. Buğünkü anlamda serbest piyasa ekonomisi teorisinin kurucuları olarak
kabul edilen klasikler devletin faaliyetlerini, ülkenin ic ve dış güvenliğini
sağlamakla sınırlı tutmuşlardır. Devletin vergilerini bir iktisat politikası
aracı olarak kullanmalarına karşıdırlar. Kamu harcamaları hacimce dar ve devlet
bütçesi denk olmalıdır.
OSMANLI İMRATORLUĞU
ŞERİİ VERGİLER ( Müslüman ve
yabancılardan)
a)
zekat
b)
öşür : topraktan 1/10 oranında alınırdı.
c)
Haraç : Yabancılardan alınırdı.
d)
Cizye Müslüman olmayanlardan askerlik hizmeti karşılığı
alınırdı.
KAMUSAL MALLAR
1-
Tam
Kamusal Mal ve Hizmetler : Öyle mal ve hizmetlerdendirki bunların faydası
birimlere bölünemez ve bu yüzdende pazarlanamazlar. Birimlere bölünüp
pazarlanamadıkları için bunlara karşı kişsel bir talep doğmaz. Belirtilen bu
nedenler sözkonusu bu mallar için herhangi bir fiyat teşekkülünü önler.(Adalet
hizmetleri ,savunma hizmetleri v.s
* Tam kamusal
mal ve hizmetlerin faydası birimlere bölünemez ve pazarlanamazlar
* Tam kamusal
mal ve hizmetlerin faydasından kimse mahrum bırakılamaz
* Tam kamusal
mal ve hizmetlerin tüketiminde rekabet yoktur
* Tam kamusal
mal ve hizmetlerin üretimi devlet tarafından gerçekleştirilir.
* Tam kamusal
mal ve hizmetler dışsal ekonomilerin oluşmasına neden olur.
2-
Yarı
Kamusal Mal ve Hizmetler : Kamusal ve sosyal nitelikte öyle mal ve
hizmetler vardırki faydası birimlere bölünebilir. Bedeli yararlananlara
ödettirilebilir. Bedel ödemeyenlerin ise söz konusu malların faydasından mahrum
bırakılması mümkün değildir. Bu tip mallara en tipik örnek eğitim ve sağlık
hizmetleridir. Ulaştırma, sosyal yardımlar, sosyal güvenlik ve benzeri bir çok
hizmetler yarı kamusal mal ve hizmetler sayılır..( Sağlık ve Eğitim Hizmetleri
Örnek)
Özel mallar: Elektirik, su,
telefon, haberleşme, ulaşım, özel mal ile kamusal mal ayırımının en önemli
özelliği özel malların içsel fayda kamusal malların dışsal fayda oluşturmasıdır
ERDEMLİ MERİT MALLAR: İlk bakışta tamamen özel mal
niteliğinde görülen öyle mallar vardır ki gelir ve ödeme düzeyi elverişli
olmayanlar bu çeşit mallara talepte bulunmayayınca özel kesim tarafından
üretilmez Yaşlı ve kimsesizlerin bakım ve
himayeleri vs Demerit mallar ise sigara alkollü içki uyuşturucu gibi kullanımı
zararlı olan malların devlet tarafından tüketiminde düzenliyici rol üstlenmek
istegi mallardır.
DIŞSALLIK TİPLERİ:
a)
Üreticiden
üreticiye olan dışsallıklar: Bir firmanın üretim faaliyetleri diğer
firmanın veya firmaların üretim olasnaklarını olumlu yada olumsuz yönde
etkilediği takdirde üreticiden üreticeye dışsallık gerçekleşmektedir.*** bir
akarsuyun yukarı bölümünde faaliyet gösteren bir üretim tesisinin atıkları ile
sulu kirletmesi sonucu üretim sürecinde su kullanan ve su yatağının alt
kısmında faaliyette bulunan fima olumsuz şekilde etkilenecektir, bu üreticiden
üreticiye gerçekleşen dış maliyet niteliğinde bir etki olup, bir üreticinin
diğerine olan üretim maliyetini, üretim kalitesini vb etkileyeci rol
oynayacaktır.
*****
Örneğin petrol araması yapan bir kuruluş belli bir alanda petrol
bulduğu zaman, diğer araştırmacı kurumlarada değerli kullanışlı bilgiler sunmuş
olmaktadır. Aynı şekilde bir firma kendi amaçları doğrultusunda istihdam ettiği
iş gücünü eğittiği zaman, çeşitli nedenlere bağlı olarak. Diğer işverenler
yanına geçen kişiler. İkinci işverenede fayda sağlamış olurlar. Bir balıkçının
oltasını avlanma bölgesine atması diğer balıkçılırın avlanmasını güçleştirir buda
olumsuz dışsallıktır.
b)
Üreticiden
tüketiciye olan dışsallıklar.
Olumsuz. Bir üretim tesisinin çevreyi
kirletmesinden dolayı yakında yaşayan bireylerin sağlıklarının bozulmasına
neden olabilir. Böyle bir durumda bir fabrikanın faaliyetinden kaynaklanan dış
maliyetin tüketici tarafından karşılanması durumunda ortaya çıkmaktadır.
Olumlu : yol su ve enerji imkanlarının
bulunmadığı bir yörede bir üretim kurulması o yörede ve civarında yaşayanlara
yol su enerji imkanı yaratabilir. Böyle bir durumda üreticinin üretimi
sırasında dikkate almadığı yararlarından da doğrudan maliyetine katlanmadıkları
bir fayda omrtay çıkmış olmaktadır.
c)
Tüketiciden
tüketiciye olan dışsallıklar:
Olumlu : Tüketicinin hoşnut kaldığı bir
ürün nedeniyle çevresine olumlu tanıtımda bulunması bi firmanın kalitesiz yada
bozuk ürününü satın almış bir tüketicinin, bu ürünü firmaya iade etmek veya
zarının karşılanmasını istemek yerine bu gitmeyerek, ortaya çıkan maliyeti
kendisinin karşılamış olması üretici açısından olumlu dışsallıklara örnek olarak
gösterilebilir. Burada üretici tarafından taşınması gereken yükün müşteri
tarafından yüklenilmesi sözkonusu olmaktadır. Böyle bir durumda üretici için
dış fayda yaratılmış olur.
Olumsuz. Bir üretici firamanın üretimi
hakkında tüketici tarafından edinilen olumsuz yargının gerek bireysel olarak
gerekse basın aracılığıyla çevreye duyurulması firma tarafından o ürün için
öngörülmüş olan ekonomik ve teknik ömrün firmanın amaç ve kontrolü dışındaki
önlem ve uygulamalarla değiştirilmesi “ dış maliyet şeklindeki tüketici –
üretici dışssallığına örnek olarak gösterilebilir.
d)
Tüketiciden
Tüketiciye Olan Dışsallıklar.
Dışssallıklar
maddi veya ruhsal nitelikte olabilmektedir. Çevre kirlenmesi tüketiciyi maddi
nitelikte etkiler. Otomobil kullanımının yol açtıığı çevre kirlenmesinden
kaynaklanan hoşnutsuzluk ruhsal olabileceği gibi maddi nitelikte gerçekleşe
bilir. Örneğin bir tatil dönemi başlanğıcı veya dönüşünde şehirler arası
karayollarındaki araç sayısının artışı hem maddi hemde ruhsal açıdan
tüketcilerin birbirilerin etkilemelerine dışssal maliyetrin ortaya çıkmasına
neden olmaktadır.
İÇSEL EKONOMİLER :
Olumlu içsel ekonomiler :
a)
Üretim hacminin genişlemesi ile ortalama
maliyetler düşer.
b)
Üretim arttırkça çalışanlar arasında işbölümü
artar ve uzmanlaşmaya gidilir, buna bağlı olarak verimlilik artar ve maliyetler
düşer.
c)
Üretim hacminin artması ile ürünlerin pazarlama
ve dağıtım maliyetleri düşer.
-
Üretimdeki aşırı büyümenin yol açtığı maliyet artışları
ise içsel olumsuz ekonomiler olarak nitelendirilir.
KAMU EKONOMİK FAALİYETLERİNİN AMAÇLARI
a)
Ekonomik büyüme ve gelişmenin sağlanması
b)
Ekonomik istikrarın sağlanması
c)
Gelir dağılımında adaletin sağlanması
LORENZ
EĞRİSİ
Kişisel
gelir dağılımdaki adaletsizlik Lorenz eğirisi Vasıtası ile incelenir. Lorenz
eğirisi 45 derecelik
Doğruya
yakın olduğu ölçüde adil gelir dağılımından söz Edilirken söz konusu eğrinin 45
derecelik doğruya uzak Olduğu ölçüde ise gayrı adil bir gelir dağılımından söz
edilir
GİNİ
KATSAYISI : 45 derecelik eğrinin sağ tarafındaki alanda lorenz eğrisinin sağ
tarafındaki alanın, sol taraftaki alana
oranı gini
katsayısı olarak ifade edilir. Katsayı sıfıra yaklaştıkça gelir dağılımı mutlak
eşitliği doğru yaklaşılır. Buna karşılık katsayı bire doğru yaklaştıkça gelir
dağılımdaki eşitsizlik artar.
KİT Kuruluş Amaçları –
a)
Ekonomik büyümeye sağlamak
b)
Tekelleri devletçe işletmek
c)
Özel sektörün başaramayacağı işleri yapmak
d)
Ekonomiye yön vermek ve düzenlemek
e)
Özel sektöre öncülük etmek
f)
Gelir dağılımını düzenlemek
İKTİSADİ DEVLET TEŞEKKÜLÜ(İDT) sermayesinin tamamı devlete ait, iktisadi
alanda ticari esaslara göre faaliyet göstermek üzere kurulan kamu iktisadi
teşebbüsüdür.
KAMU İKSİTADİ KURULUŞU(KİK):
Sermayesinin tamamı devlete ait olan ve tekel niteliğindeki mallar ile temel
mal ve hizmet üretmek üzere kurulan kamu hizmeti niteliği ağır basan kamu
iktisadi teşebbüsüdür.
a)
Müessese :
sermayesinin tamamı bir iktisadi devlet teşebbüsüne ait olup ona bağlı
işletmeler topluluğuna müessese denir.
b)
Bağlı Ortaklık
: Sermayesinin % 50 sinden fazlası İKT KİK ait olan işletme veya işletmeler
topluğundan oluşan anonim şirketlerdir.
c)
İştirak: İDT
KİK veya bağlı ortaklıkların sermayelerinin en az % 15 ençok %50 sine sahip
bulundukları anonim şirketlerdir.
KAMU HARCAMALARININ ARTIŞI
a) Kamu harcamalarının gerçek artış nedenleri
* Ekonomik ve
sosyal nedenler
* Savaş ve
milli savunma harcamalarındaki artışlar
* Nüfus artışı
* Ekonomik
gelişmeler
b) Kamu harcamalarının görünüşte artış
nedenleri
* Kamu
hizmetlerinin para ile görülmesi
* Para
değerinin düşmesi
* Bütçe
tekniğinde meydana gelen değişmeler
Hiç yorum yok: