KAMU
MALİYESİNİN AMAÇLARI
Kamu Maliyesi Amaçları |
Bölüşümde
Etkinlik Sağlanması: iş imkanları eğitim düzeyi, veraset sonucu
intikallereyönelikpolitikalar, vergi ve kamu harcama politikaları gibi bazı
faktörlere bağlı olarak gelir ve servet dağılımında etkinlik sağlanmasını ifade
etmektedir.
İktisadi
İstikrarırın Sağlanması:
KAMU
GİDERLERİNİN ÇEŞİTLERİ:
KAMU
GİDERLERİNİN FONKSİYONEL AYRIMI: bu ayrım şeklinde yapılacak giderler yoluyla
gerçekleştirilmesi öngörülen amaçlara yönelik hizmetler dikkate alınmaktadır.
Devletin klasik ve sosyo ekonomik nitelikteki hizmetleri gözönünde tutulmakta
her bir hizmet grubu için yapılan giderler dikkate alınmaktadır. Aynı hizmet
birden fazla kamu kuruluşu aracılığı ile gerçekleştiriliyor ise her kuruluşun o
hizmet için yaptığı giderler toplanmakta ve böylece bir hizmet için yapılan
toplan gider belirlenmektedir. Eğitim giderleri, savunma giderleri, yönetim
giderleri, sağlık giderleri, bayındırlık giderleri sosyal hizmet giderleri gibi
çeşitli kalemler altında giderlerin sınıflandırılması yoluna gidilmektedir. Bir
bütün olarak çeşitli kamu hizmetlerinin maliyetlerini göremeye bu maliyetler
ile ilgili olarak karşılaştırmalara yapmaya ve dolayısı ile hizmetlerin daha
verimli olamasını sağlamaya fırsat veren bu ayrım genellikle yarı toplumsal
yada piyasa konusu olabilir nitelikteki hizmetlerin etkinleştirilmesi, maliyet
fayda analizlerinin yapılabilmesi bakımından daha fazla yarar
sağlayabilmektedir.
MAL
VE HİZMET ALIM GİDERLERİ – TRANSFER VE YARDIM AYRIMI
Mal
ve hizmet giderleri devletin üretim faktörü talebi dolayısıyla yapmak durumunda
kaldığı giderlerdir. Bu giderler cari harcamalar ve yatırım harcamaları şeklinde
ortaya çıkmaktadır. Pigau ve Colm gibi ingiliz ve alman bilim adamları ileri
sürülen bu ayrımda bu grupta yer alan giderlerin temel niteliği bir hizmet veya
işgücü, bir mal veya eşya dolayısılile giderlerin yapılmış olmasıdır.
TRANSFER
HARCAMALARI: bu harcamalar mal ve hizmet alımına yönelik olmayıp toplumun
sosyal yönden güçlü kalmasına yönelik olarak yapılan ve daha çok yardım amacı
güden bir niteliğe sahiptir. Transfer giderleri ekonomik, sosyal ve mali
nedenlerle gerekli görülen kişilere yapılan fon aktarmalarını ifade etmektedir.
Bu ödemeden yararlananların satın alma gücü artmaktadır. Sübvansiyon şeklinde
yapılan taransfer ödemeleri ise çeşitli kuruluşlara ve piyasa
fiyatınındüzenlenmesi amacıyla yapılmaktadır. Şekli olarak transfer giderleri
bir anlamda negatif vergi olarak düşünülebilir.(Borç faiz ödemeleri tranfer
harcamaları içerisinde yer alır)
VERİMLİ
GİDERLER - VERİMSİZ GİDERLER AYRIMI: ekonominin üretim kapasitesini arttıran
veya kamu gelirlerinde artış sağlayan giderler verimli diğer ise verimsiz gider
olarak kabul edilmektedir.
CARİ
GİDERLER -YATIRIM GİDERLERİ AYRIMI: bu ayrıma göre devletin tüketim malları
alımına yönelik harcamaları cari, sermaye oluşumu ile ilgili giderleri ise
yatırım giderleri olarak nitelendirilmektedir.
Cari giderler niteilikleri itibarı ile her yıl tekrarlanma görünümündedirler
genellikle birbütçe dönemi içerisinde tüketilmesi sözkonusu
faydanın elde edilmesi amacıyla yapılmaktadır. Personelgiderleri, isıtma,
aydınlatma, kırtasiye, yakacak vb giderler örnek gösterilebilir.
Yatırım
giderleri ise üretimi arttıran üretkenliği olumlu yönde etkileyen kaynakların
daha iyi kullanılmasını sağlayan üretim faktörlerinin
verimliliğini arttıran genellikle dayanıklı nitelikte ve faydası birden
fazlayla yaygın mallar yapılan giderlerdir.
Hiç yorum yok: