İnsan
kaynakları yönetimi amaçlara ulaşma yolunda örgütün insan boyutuyla
ilgilenir;işe uygun işgörenlerin tedariki,eğitimi,motive edilmesi ve işletmede
tutulması gibi temel fonksiyonların yerine getirilmesini üstlenir.
İnsan kaynakları yönetimi iki temel felsefe üzerine kuruludur:
I.
İşletme amaçları doğrultusunda insanın verimli kullanılması
II.
İşgören ihtiyaçlarının karşılanması ve gelişimin sağlanması
Bu
yaklaşım açısından bakıldığında insan kaynakları yönetimi bir yandan insanın
yüksek performansla çalışmasını,diğer yandan yaşam kalitesinin yükseltilebilmesini
amaçlar.
İnsan
kaynakları yönetiminin işletmeye sağlayacağı yararlar:
İNSAN KAYNAKLARI DERS NOTLARI |
II.
İşletmeye sürekli olarak gelişme olanakları sağlar.
III.
Çalışmaların iş güvenliğini ve işgören sağlığını korumaya yardımcı olur.
IV.
Değişime açık be başarı için motivasyonu yüksek insan gücüne sahip olmasını
sağlar.
İnsan
kaynakları yönetimi,işletmede çalışan kimselerin işletme örgütüyle ilişkilerini
konu alan faaliyetlerle ilgilidir.Eğer bir işletmede çalışan
kimseler,niteliklerine ve kişisel ilgi alanlarına göre seçilip
görevlendirilmişlerse ve bu görevler onlara kişisel gelişme ve ilerleme imkanı
sağlıyorsa etkili bir kadrolaşma sağlanmış demektir.İnsan kaynakları bölümü
yöneticisi işletmede kadro oluşturma sürecinde anahtar rolü oynayan kimsedir.
Ayrı
bir bölüm olarak işgören istihdamı ve yönetimi üzerine alan insan kaynakları
bölümünün görevi sadece işe uygun personel seçimi ve bunların etkin kullanımı
olmayıp ayrıca;
ð
Çalışanların yeteneklerinin sürekli olarak geliştirilerek onların daha
nitelikli hale getirilmesi
ð
Terfi,eğitim ve çalışma şartları bakımından iş tatmininin sağlanması da
görevleri arasındadır.
İnsan
kaynakları yönetiminin tanımı:Örgütte rekabetçi üstünlükler sağlamak amacıyla
gerekli insan kaynağının sağlanması,istihdam ve geliştirilmesi ile ilgili
politika oluşturma,planlama,örgütleme,yönlendirme ve denetleme faaliyetlerini
içeren bir disiplinidir.İnsan kaynakları yönetimi;örgütün insan kaynaklarının
stratejik amaç ve hedeflere ulaşmada nasıl daha etkin yönetilebileceği konusunu
ele alır.İnsanların iş yaşamlarında daha mutlu daha üretken olabilmeleri için
ne yapıldığı,ne yapılabileceği ve ne yapılması gerektiği üzerinde durur.
İnsan
kaynakları yönetimi fonksiyonları:
I.
İnsan kaynakları planlaması:İşletmenin ihtiyaç duyulacak işgören ya da
personelin nitelik ve sayısal olarak önceden belirlenmesidir.
II.
İşgören bulma ve seçme:Çeşitli kaynaklardan işletmeye gerekli adayları
araştırıp bularak işe en uygun işgörenleri seçme sürecidir.
III.
Eğitim ve geliştirme:İşgörenin işini etkili ve verimli bir şekilde yapmak üzere
bilgi ve yeteneklerinin arttırılması,sürekli geliştirilmesi çabalarıdır.
IV.
Performans(başarı)değerlendirme:İşgörenin işinde belirli dönem sonlarında
sağladığı başarı düzeyinin belirlenmesidir.
V.
Kariyer planlama:İşletmede çeşitli pozisyonlarda çalışan kişilerin belirlenen
hedefler doğrultusunda gelişim sağlamasında yönelik planlama yapılmasıdır.
VI.
Ücret yönetimi:Mevcut işlerin önem derecesine göre gruplandırılıp yapılan işin
değerine göre işgörenlere uygun ve adil ücret ödenmesi çalışmasıdır.
VII.
Çalışma(endüstri) ilişkileri:Çalışanlarla bireysel ve toplu olarak işçi-işveren
ilişkilerini kapsar
VIII.
Sağlık ve güvenlik
İNSAN
KAYNAKLARI PLANLAMASI:İşletmenin ihtiyaç duyduğu insan gücünün nitelik ve
sayısal olarak önceden saptanmasıdır.İnsan kaynakları planlaması,işletmelerde
verimliliği dolayısıyla karlılığı etkileyen ve belirleyen temel unsurlardan
biridir.Bu planlama süreci işgören sayısında tasarrufu sağlayarak gider
düşürücü bir rol oynadığı gibi işin niteliğine göre uygun işgören seçimi ve
istihdamını sağlayarak da üretim sürecinin etkinleştirilmesini gerçekleştirir.
Planlama
görevini üstlenen bölüm yetkililerinin en önemli görevlerinde biri işletmede
çalışacak personelin nerede,ne zaman ve nasıl sağlanacağının önceden
belirlenmesidir.İşgören tedarikinin en uygun veya optimum bir biçimde
gerçekleştirilebilmesi için öncelikle işlerin gerektirdiği insan gücü
niteliklerinin belirlenmesi gerekir.Verimli çalışabilmek için ne tür elemanlara
ihtiyaç olduğunun tam ve doğru olarak belirlenmesi gerekir.Bu yolda bazı
teknikler kullanılır.Bunlar;
ð
İş analizi:Bir işin ekonomik olarak kısa zamanda ve iyi bir şekilde
yapılabilmesi için işle ilgili bilgilerin sistemli olarak
toplanması,incelenmesi ve değerlendirilmesi sürecidir.
ð
İş tanımı:İşin sağladığı yetkiyi,işin işletme içindeki yerini,işi yapabilmek
için gereken faaliyetleri ve sorumlulukları tanımlar ve açıklığa kavuşturur.
ð
İş şartnamesi:İşin yapılabilmesi için temel alınan kişisel nitelikleri
belirtir.
ð
İş yükü analizi:Bu analiz ile belirli bir süre içinde belirli bir işin
yapılabilmesi için gerekli işgören sayısı belirlenir.Bu amaçla önce yapılacak
işlerin tahmin edilmesi sonra tahminlerin kişi/saat hesabına çevrilmesi
gerekir.
ð
İşgücü analizi:İşgören sayısı belirlendikten sonra iş yükünün mevcut personel
tarafından başarılıp başarılamayacağını anlamak için yapılan bir çalışmadır.Bu
daha çok personel ya da işgören devir durumu ve devamsızlık konularını inceler.
İşgören devri,personelin işe giriş ve çıkışlarının ölçüsünü
gösterir,devamsızlık ise işgücünün programlandığı halde çalışması gereken günde
işe gelmeme durumunu ifade eder.
İşgören
devir hızı=Bir dönemde ayrılan ve çıkarılan işgören
sayısı x 100
Bir
dönemde çalıştırılan ortalama işgören sayısı
İşgören
devir hızının yüksek olmasının sakıncaları:
ð
İşçilik giderinin ve genelde personel giderlerinin artması
ð
İş kazalarının artması
ð
Yeni işgören bulunmasından dolayı zaman kaybı
ð
Yeni işgörenin işe alınmasından kaynaklanan kayıplar
ð
Eğitim ve işe alıştırma maliyetlerinin artışı
ð
Sık sık işten ayrılma veya çıkarmaların yarattığı moral bozukluğu
Devamsızlık=
İşgörenin devam etmediği gün
sayısı
x 100
İşgörenin
devam ettiği gün sayısı – devam etmediği gün sayısı
Devamsızlık
oranı %3-%6 arası olursa normal sayılır,%6 nın üzerinde ise bir sorun halini
alır.İstirahatli,izinli ya da tatilde geçen günler devamsızlığa dahil edilmez.
İŞGÖREN
BULMA VE SEÇME
İşletmenin
daha yeni kuruluşunda insan gücü seçimi ve işe alma işletme amaçlarını
gerçekleştirebilecek bir örgüt yapısının oluşturulması için önem
kazanır.Faaliyet halindeki işletmede de çeşitli nedenlerle zaman zaman
işletmeden ayrılmalar olur ve ayrılan kimselerin yerine yeni işgören tedariki
gerekir.İşletmenin büyüme ve gelişme amacın gerçekleşmekte olması sebebiyle de
personele ihtiyaç duyulur ve bu ihtiyacın karşılanması için işe yeni eleman
alınır.
İnsan
kaynakları planlaması ile iş analizi ve diğer çalışmalarla işletmenin ihtiyaç
duyduğu veya duyacağı insan gücü nitelik ve sayısal olarak belirlendikten sonra
sıra eleman bulma ve seçmeye gelir.İnsan kaynaklarına yapılan yatırımın doğru
eleman bulmanın belili maliyeti vardır.Bu maliyetin başlıca kaynakları:
ð
İlanlar
ð
Görüşme ve diğer seçim prosedürleri
ð
Yeni elemanların işe ve işletmeye uyumu
ð
Temel iş eğitimi
ð
İşgörenlerin kısa sürede işten ayrılmaları
İşgören
bulma ve seçme aşamaları:
I.
Aday araştırma ve bulma:İşletmede mevcut veya beklenen boş bulunan işler ya da
pozisyonlar için potansiyel adaylar ortaya çıkarılır.Aday bulma süreci boş
bulunan işler için işletmenin içinden ve dışından adayları araştırılması ile
başlar ve bu kişilerin işlemeye başvurmaları ile sona erer.Güdülen amaç,içinden
işletmenin ihtiyaçlarını karşılayacak sayı ve nitelikte işgörenlerin
seçilebileceği bir aday havuzu oluşturmaktır.
II.
İşgören seçim süreci:
ð
Ön görüşme ve başvuru formu doldurma:Ayrıntılara girilmeden aday ile bir ön
görüşme yapılır,uygun olmayanlar elenir.Elenmeyenlere iş başvuru formu veya
müracaat formu doldurtulur.
ð
Test/sınav:İşe alınacak adayların fazla olduğu zamanlarda uygulanır.Test ve
sınavlar çok çeşitli olup özellikle büyük işletmelerde kullanılırlar çünkü
bunların hazırlanıp uygulanması ve değerlendirilmesi zor ve pahalıdır.
ð
Görüşme(mülakat):İşletme yöneticilerinin adaylarla onları yakından tanıma ve
birinci elden bilgi edinme amacıyla yaptıkları konuşmadır.Özellikle yönetici
tedarikinde sınav yerine uygulanan temel yöntem budur.Genellikle şu hedefler
güdülür:
-Yükselme
için mevcut potansiyeli belirleme
-Başkalarıyla
geçinme yeteneğini belirleme
-Kişilik
değerlendirme
-Adayın
işletmeye uygun olup olmadığını belirleme
ð
Referans araştırması:Bu aşamada adayın verdiği bilgilerin doğruluk
derecesi,kişilik yapısı,önceki işteki performans durumu,telefonla,mektupla ya
da yüzyüze görüşme ile başkalarından öğrenilir.
ð
İşe alma kararı:İşletmenin insan kaynakları politikası ve işgören ihtiyaçları
doğrultusunda önceki aşamaların tümünden elde edilen bilgiler ışığında işe alma
kararı verilir.
ð
Sağlık kontrolü
ð
İşe yerleştirme ve alıştırma:Oriyantasyon da denilen işe alıştırma kişinin işe
başlatılmasından sonra bu konuda düzenlenen programlarla yapılır.İşletmenin
geçmişi,amaçları,mamulleri,örgüt yapısı,politika ve prosedürleri,sağladığı
olanaklar,yetki ve sorumluluklar vb bilgiler sağlanır.
EĞİTİM
VE GELİŞTİRME
Eğitim genel anlamda bilgi verme,yetenek ve becerileri geliştirme süreci olarak
tanımlanabilir.Eğitimle ilgili ve eğitimin birer türü olan iki önemli
kavram:yetiştirme ve geliştirmedir.Yetiştirme;daha çok yeni işe giren personele
yeni yetenekler kazandırılması ve işin gereklerine göre kişiye gerekli bilgi ve
beceri düzeyine ulaştırılması için yürütülen eğitim faaliyetleridir.Geliştirme
ise var olan yeteneklerin iyileştirilmesidir.Yetiştirme sınırları belirli bir
zaman dilimi içinde yapılır,oysa geliştirme belirli süre içinde bitmeyen
belirsiz bir çalışmadır.
İşgören
eğitimindeki amaçlar
ð
Üretimde ve prodüktivitede artış
ð
Kalite artışı
ð
Maliyetlerde düşme
ð
İş kazalarında azalma
ð
İşgören devir hızında düşme
İşgören
eğitimi programları üç tipte olabilir;bazıları belirli bir mesleki eğitimi
temel alır,bazıları kişinin genel eğitim düzeyini geliştirir;bazıları ise
yönetim yeteneklerini geliştirmeyi hedef alır veya gelecekte yönetici olacak
kimseleri yetiştirir.
İşgören
eğitim yöntemleri
İş
dışında eğitim:
ð
Konferanslar:İşletme tarafından zaman zaman başvurulan,yararlı ve gerekli
konular üzerinde geniş bir dinleyici kitlesine yönelik olarak yürütülen bir
eğitim tekniğidir.
ð
Seminerler:Özellikle yüksek ve orta kademe yöneticilerine yönelik işletme dışı
kuruluşlarca düzenlenen toplantılardır.
ð
İnceleme gezileri:Diğer işletmeleri ziyaret ederek çalışma yöntemleri ve
koşulları farklılıklar ve teknolojik yenilikler konusunda çalışanların bilgi ve
görgülerini arttırma amacını güderler.
ð
Kurslar:Çalışma saatleri dışında işçi,çırak,orta ya da üst kademe
yöneticilerine verilen eğitim programlarıdır.
İş
başında eğitim:
ð
Geleneksel eğitim yöntemi:Temel olarak işletmeye yeni giren veya iş değiştiren
bir işgörenin tecrübeli bir işçi veya ustabaşı yanına yetiştirilmek üzere
verilmesidir.
ð
Oriyantasyon
ð
Rotasyon
ð
Staj yoluyla eğitim
PERFORMANS
DEĞERLENDİRME
Performans
ya da başarı işletmede çalışan kişilerin görev ve sorumluluklarını etkili ve
verimli bir şekilde yerine getirmelerini ifade eder.Performans değerlemede
personelin işletme amaçlarına yapmış olduğu katkının ölçülmesidir.
Performans
değerlemenin amaçları:
ð
İşgöreni değerlendirme amacı.Ücret artışı,terfi,işten çıkarma gibi konularda
işgören hakkında karar vermek için kullanılır.
ð
Personeli geliştirmeye yöneliktir.
Perfomans
değerleme yöntemleri:
ð
Sıralama ve karşılaştırma yöntemi:Uygulanması kolay,az zaman alan ve ucuz bir
yöntemdir.Basit sıralama olarak adlandırılan yöntemde yönetici çalışanları
işlerindeki başarılarına göre sıralar;önce en iyi/başarılı ve en
kötü/başarısızı belirler.Sonra daha az iyi ve daha az kötü işgörenleri seçerek
alt gruplara böler.
ð
Dereceleme yöntemi:Değerlendirmeyi yapan yönetici söz konusu ölçek üzerinde her
faktöre bağlı olarak uygun gördüğü dereceye bir işaret koyma yoluna gider ya da
her derece için önceden belirlenmiş bir puan listesi varsa bu puanları
kullanır.
ð
Kritik olay yöntemi:Yönetici iş göreni sürekli olarak gözetleyerek onun
başarılı ya da başarısız davranışlarını ve kritik özelliği olan işler veya
olaylar karşındaki davranışlarını kaydeder.Belirli dönemler boyunca kişinin
gösterdiği olumlu ya da olumsuz davranışlar işgörenin değerlendirilmesinde
kullanılır.
KARİYER
PLANLAMA
İşletmede çeşitli pozisyonlarda çalışan kişilerin belirlenen hedefler
doğrultusunda gelişim sağlamasına yönelik bilinçli bir plan yapı olması
sürecidir.
Kariyer planlamasının önemi;bunun kişilerin yeteneklerinin
değerlendirilmesi ve gelecekte ihtiyaç duyulacak yeteneklerin belirlenmesi
yoluyla çeşitli amaçları gerçekleştirmesi ile ilgilidir.
Kariyer
planlamasının amaçları:
ð
İnsan kaynaklarının etkin kullanımı
ð
Yükselme ihtiyaçlarının karşılanması için işgörenlerin geliştirilmesi
ð
İyi eğitim ve kariyer olanakları ile iş başarısının yükseltilmesi
ð
İşgörenin iş tatmininin ve işe bağlılığının sağlanması
Kariyer
planlaması çeşitleri
ð
Bireysel kariyer planlaması:İşgören olarak birey iş yaşamında ve içinde yer
aldığı organizasyon içinde yerini bilme ve anlama ayrıca gelecekte de nerede ve
nasıl olmak istediğini belirlemek durumundadır.
ð
Örgütsel kariyer planlama
ÜCRET
YÖNETİMİ
İktisatçılara
göre ücret zihinsel veya bedensel emeğe üretim faaliyetleri karşılığı ödenen
bedeldir.İşletme açısından ücret bir maliyet unsurudur ve işverenlerin ücret
düzeyi beklentisi maliyetleri minimize edeceği noktadır.
Ücret
yönetimi ilkeleri
I.
Eşitlik ilkesi:Yapılan işin ve işi yapan işgörenin kapasitesi saptanarak eşit
işe eşit ücret ödenmelidir.
II.
Dengeli ücret ilkesi:Ücret,işgörene belirli bir hayat seviyesini sağlayacak
kadar tatminkar işletmenin maliyetlerini aşırı ölçüde arttırmayacak kadar da
ölçülü ve dengeli olmalıdır.
III.
Yükselme ile orantılı ücret ilkesi
IV.
Bütünlük ilkesi:Zihinsel emek sahipleri ile fiziki emek sahibi işgörenler
arasında adil bir ücret politikası uygulanmalıdır.
V.
Objektiflik ilkesi
VI.
Cari ücrete uygunluk ilkesi
VII.
Açıklık ilkesi
Ücret
yönetimi politikaları:Ücret yapısının kurulmasında öncelikle temel ücret
politikası belirlenmeli,ücret politikası ücret adaletini ve işletme dışı
etkenler karşısındaki dengeyi sağlayacak biçimde düzenlenmelidir.
İş
değerleme ve ücret yönetimi:İş değerleme,işlerin ayrıntılı analiz ve
tanımlarının yapılarak aralarındaki farklılıkların kolaylık ve zorluk
derecelerine göre objektif bir biçimde ortaya konmasıdır.İş değerlemesinde
işgören değil öncelikle işin kendisi dikkate alınmaktadır.
İş
değerleme ile her işin işletme amaçlarının gerçekleştirilmesine katkısı ve önem
derecesi ile hak ettiği ücret belirlenmeye çalışılır.
Ücret
sistemleri:
Hesaplanma
biçimine göre ücret sistemlerini bireysel ücretler ve toplu ücretler olarak
ayrılır.Bireysel ücretler;her birey için ayrı ayrı hesaplanan ücretlerdir.Toplu
ücretler;ortak özellikleri nedeniyle belirli bir gruba aynı ölçüde ödenen
ücretlerdir.Ödenme biçimine göre ücretler ayni ve nakdi ödemeler şeklinde
ayrılır.Ayni ödemeler;malla yapılan ödemelerdir ve kullanımı azalmıştır.Nakdi
ödemeler;parasal ödemelerdir.
Kök
ücret sistemleri:
1.
Götürü ücret sistemi:İşgören önceden saptanan bir işi belirli bir zamanda
yapmayı taahhüt
eder.Ücrette
bu zaman üzerinden hesaplanır.Eğer üretim önceden belirlenen düzeye ulaşamaz
ise,işgörenin ücreti kesilir,üretim belirlenen düzeyi aştığında ise işgörene ek
bir ücret ödenmez.Burada önemli bir sakınca işini zamanından önce bitiren
işgörene teşvik edici ek bir ücret ödenmemesidir.
2.
Zamana göre ücret sistemi:İşgören,saat başına,gündelik,haftalık,aylık olarak
önceden saptanan
belirli
bir ücret alır.Belirlenen süre içinde ücret daima sabittir.Verimlilik artışı
olursa bundan işveren yararlanır;işgörenin ücret açısından bir yararı
olmaz.Zamana göre ücret sisteminde iyi çalışan işgören ile çalışmayan arasında
bir ayrım yapılmadan aynı ücret ödendiğinden bu sistem verimlilik artışında
etkili olamamaktadır.
3.
Parça başına ücret sistemi:İşin yapılması için gerekli zamana göre
değil,üretilen parça
miktarına
göre ücret belirlenir.İşçi bakımından kazanılacak ücret tutarı üretilen parça
ya da iş birimi ile orantılı olarak artar veya azalır.İşgören fazla ücret almak
için ürettiği parça miktarını artırır,bu nedenle de sistemin üretimi özendirici
niteliğe sahip olduğu görülür.Diğer yandan üretimin bu şekilde artırılması
kalitenin düşmesine neden olabilir.
Özendirici
ücret sistemleri:
1.
Parça başına ücret:Beklenen minimum çıktıyı sağlayacak bir saatlik ücret
saptanır.Standarttın
üstündeki
her üretim birimi için ayrıca ücret ödenir.Standartlar hareket ve zaman
etütlerinden baz ücret ile parça başı ücretler de ücret araştırmalarından
yararlanılarak saptanır ve toplu pazarlık görüşmeleri sonucunda kesinleşir.
2.
Farklılaştırılmış parça başı ücret:Taylor tarafından geliştirilen bu sistemde
belirli bir standarda
ulaşılıncaya
kadar belirli parça başı ücret oranı uygulanırken,standart aşılınca bu oran
artırılır.Farklılaştırılmış parça başı ücret,parça başı ücretten daha
özendirici olmasına rağmen daha az kullanılmaktadır;çünkü parça başı ücretler
arasındaki fark geniş tutulduğunda personel ücretleri arasındaki açıklık çok
fazla artmakta,bu durum da eleştirilere neden olmaktadır.
3.
Gantt sistemi:Personelin saat ücreti garanti altına alınmaktadır.Bu sistemde
normal personelin
belirli
bir sürede gerçekleştirilmesi gereken üretim miktarı standart olarak
belirlenmekte,bu standarda ulaşanlar %20-80 arsında bir oranda prim almaya hak
kazanmaktadır.Genelde hayli yüksek olarak belirlenen standartlara ulaşamayanlar
için sabit ücretin ödenmesi garantisi verilmektedir.
4.
Grup özendirici ücret sistemleri:Grup için belirlenen üretim standardı,grup
tarafından aşıldığı
taktirde
prim gruba ödenir.Daha sonra bu prim grup içerisinde bireylerin çalışma
süresine veya katkılarına göre dağıtılır.
5.
Halsey sistemi:Zaman tasarrufuna dayanır.Bu sistemde her işin tamamlanabilmesi
için standart bir zaman hesaplanır.İşgören,işini hesaplanan bu standart zamanda
bitirebilirse normal ücretini alır.İşgören işini hesaplanan standart zamandan
daha kısa sürede bitirirse tasarruf ettiği zaman için kendisine prim
ödenir.Ancak bu primin bir kısmı işveren için ayrılır.
6.
Rowan sistemi:İşgörene normal ücretine ilaveten tasarruf ettiği zaman için prim
ödenmektedir.Bu
sistemde fiilen çalışılan zamanın belirli bir yüzdesi prim hesabına esas
alınmaktadır.Böylece prim yüzdesi tasarruf edilen zamanın standart zamana
oranına eşit olmaktadır.
7.
Emerson sistemi:Fiilen çalışılan zamanın belirli bir yüzdesi prim hesabına esas
alındığından Rowan sistemine benzerken,etkinlik endeksi hesaplamasıyla bu sistemden
ayrılır.Ekinlik endeksi;standart çalışma zamanının fiili çalışma zamanına
bölünmesiyle hesaplanır.Daha sonra hangi etkinlik düzeyinden sonra prim
ödeneceğine ve farklı etkinlik düzeylerinde hangi prim yüzdelerinin
uygulanacağına karar verilir.
8.
Bedeaux sistemi:Yapılacak hareket ve zaman etütleriyle her iş için
belirlenen süre bir Bedeaux birimiyle ifade edilir ve her B bir dakikada
yapılacak iş miktarını gösterir.Her iş için standart B süreleri hesaplandıktan
sonra,işi standart süreden daha kısa sürede bitiren personele tasarruf ettiği
her B birimine karşılık gelen sürenini saat karşılığı kadar prim hesaplanır.Bu
primin genellikle %75’ i doğrudan tasarruf sağlayan personele, %25’i de büro
personeli gibi dolaylı tasarrufa katılan personele ödenir.
9.
Teşvik şemaları:
ü
Öneri sistemi:İşgörenlerin örgütün etkinliğini artıracak önerilerini bir kağıda
yazıp öneri kutusuna atmaları istenir.Bir komite tarafından değerlendirilen
öneriler kabul edilir ve uygulanırsa işgörene finansal bir ödül verilir.
ü
Scanlon planı:Grup teşviki,öneri planı ve işgören katılmasının bir
bileşkesidir.Firmanın her bir bölümünde sendika tarafından atanmış ya da grup
üyelerince seçilmiş bir işgören temsilcisi ve ustabaşından oluşan bir üretim
komitesi vardır.Komite,işgörenler veya yönetim tarafından yapılmış olan
iyileştirme önerilerini inceler.Öneri kabul edildiğinde yapılan maliyet
tasarrufu yalnızca öneriyi yapan kişiye değil,tüm çalışma grubuna ödenir.
ü
Kar paylaştırma planları:İşgörenlere normal ücretlerine ilaveten şirket karının
belli bir oranının ödenmesini öngörür.
ü
Hisse senedi planları:İşgörenlerin şirketin hisselerinden satın almalarını
teşvik etmeyi öngören planlardır.Genellikle işgörene hisse senetleri daha uygun
fiyatla satılır ve taksitlerle maaşından ödenmesi sağlanır.
Hiç yorum yok: