Dışsallık Türleri |
*****
Örneğin petrol araması yapan bir kuruluş belli bir alanda petrol bulduğu zaman,
diğer araştırmacı kurumlarada değerli kullanışlı bilgiler sunmuş olmaktadır.
Aynı şekilde bir firma kendi amaçları doğrultusunda istihdam ettiği iş gücünü
eğittiği zaman, çeşitli nedenlere bağlı olarak. Diğer işverenler yanına geçen
kişiler. İkinci işverenede fayda sağlamış olurlar. Bir balıkçının oltasını
avlanma bölgesine atması diğer balıkçılırın avlanmasını güçleştirir buda
olumsuz dışsallıktır.
b)
Üreticiden tüketiciye olan dışsallıklar.
Olumsuz.
Bir üretim tesisinin çevreyi kirletmesinden dolayı yakında yaşayan bireylerin
sağlıklarının bozulmasına neden olabilir. Böyle bir durumda bir fabrikanın
faaliyetinden kaynaklanan dış maliyetin tüketici tarafından karşılanması
durumunda ortaya çıkmaktadır.
Olumlu
: yol su ve enerji imkanlarının bulunmadığı bir yörede bir üretim kurulması o
yörede ve civarında yaşayanlara yol su enerji imkanı yaratabilir. Böyle bir
durumda üreticinin üretimi sırasında dikkate almadığı yararlarından da doğrudan
maliyetine katlanmadıkları bir fayda omrtay çıkmış olmaktadır.
c)
Tüketiciden tüketiciye olan dışsallıklar:
Olumlu
: Tüketicinin hoşnut kaldığı bir ürün nedeniyle çevresine olumlu tanıtımda
bulunması bi firmanın kalitesiz yada bozuk ürününü satın almış bir tüketicinin,
bu ürünü firmaya iade etmek veya zarının karşılanmasını istemek yerine bu
gitmeyerek, ortaya çıkan maliyeti kendisinin karşılamış olması üretici
açısından olumlu dışsallıklara örnek olarak gösterilebilir. Burada üretici
tarafından taşınması gereken yükün müşteri tarafından yüklenilmesi sözkonusu
olmaktadır. Böyle bir durumda üretici için dış fayda yaratılmış olur.
Olumsuz.
Bir üretici firamanın üretimi hakkında tüketici tarafından edinilen olumsuz
yargının gerek bireysel olarak gerekse basın aracılığıyla çevreye duyurulması
firma tarafından o ürün için öngörülmüş olan ekonomik ve teknik ömrün firmanın
amaç ve kontrolü dışındaki önlem ve uygulamalarla değiştirilmesi “ dış maliyet
şeklindeki tüketici – üretici dışssallığına örnek olarak gösterilebilir.
d)
Tüketiciden Tüketiciye Olan Dışsallıklar.
Dışssallıklar
maddi veya ruhsal nitelikte olabilmektedir. Çevre kirlenmesi tüketiciyi maddi
nitelikte etkiler. Otomobil kullanımının yol açtıığı çevre kirlenmesinden
kaynaklanan hoşnutsuzluk ruhsal olabileceği gibi maddi nitelikte gerçekleşe
bilir. Örneğin bir tatil dönemi başlanğıcı veya dönüşünde şehirler arası
karayollarındaki araç sayısının artışı hem maddi hemde ruhsal açıdan
tüketcilerin birbirilerin etkilemelerine dışssal maliyetrin ortaya çıkmasına
neden olmaktadır.
Hiç yorum yok: